in

Blažej Krasnovský (RTSmunity): Našim analytikům platíme za sledování her

Obliba esportových turnajů rok od roku roste a fanouškům se nabízejí stále nové možnosti, jak si svůj oblíbený zápas užít. A stejně jako na klasické sporty, i na profesionální hry si lze dnes vsadit u mnoha kanceláří. Většina z nás vidí jen čísla s kurzem, nicméně za ním se skrývá spousta práce, vývoje a tým analytiků a matematiků. Jak je možné, že se mění kurzy v reálném čase? Proč je Counter-Strike pro sázky zajímavější než Fornite či PUBG? A jak získat zaměstnání, ve kterém celý den sledujete zápasy? O tom jsme si povídali s Blažejem Krasnovským, který se svým bratrem založil úspěšnou analytickou firmu RTSmunity.

 

Jak vznikl nápad začít dělat analytiku pro esportové zápasy? Chtěli jste se tomu od začátku věnovat, nebo jste měli i jiné projekty?

Všechno začalo v době, kdy jsme s bratrem studovali v Anglii. Já jsem se věnoval matematice a fyzice, zatímco bratr se zaměřoval na statistiku. Na univerzitě jsme měli hodně kamarádů z Číny a Koreje, kteří po nocích hrávali LoLko. No a nás to samozřejmě začalo také zajímat a bavit. Všimli jsme si ale jedné věci. Hráči se zdokonalovali velmi pomalu. A tak jsme přišli s algoritmem, který to měl změnit. Chtěli jsme vytvořit aplikaci, která bude hráčům radit s tím, jaký předmět stavět ve kterou minutu, jak se přizpůsobit špatně se vyvíjející situaci či jak správně vybírat hrdiny. Nicméně jsme neměli dostatečně kvalitní tým na to, abychom hráčům nabídli jednoduchou a přehlednou aplikaci.

 

Proto jste tedy zcela změnili svůj směr a zaměřili se na sázky?

Úplné otočení to nebylo. Díky této práci jsme totiž dokázali velmi dobře identifikovat pravděpodobnosti. A to už byl jen krůček k produktům pro sázky. Začali jsme s jednoduchým marketem – tip na počet zabitých creepů (pozn.: market = možnost, na kterou lze vsadit – např. vítěz utkání, délka zápasu či počet killů ve hře). Poté jsme rozšiřovali možnosti – nabízeli jsme pravděpodobnosti toho, kdo vyhraje zápas či jak dlouho bude trvat. Ta první fáze zdokonalování našeho systému trvala dlouho. Trh byl nový a sázkové kanceláře příliš nevěděly, co chtějí a jaké markety budou fanoušky zajímat.

 

A vědí to dneska?

Byli jsme to hlavně my, kdo jim nabízel různé možnosti. Ony to měly v tomto směru těžké, protože se jejich experti zpravidla pohybovali v prostředí tradičních sportů. Takže my jsme přišli s nabídkou a ony si vybíraly. Dnes se nám daří úspěšně spolupracovat nejen se sázkovými kancelářemi v České republice, ale také v západní Evropě, hlavně ve Velké Británii, a jednoho důležitého klienta máme také v Asii.

Kolik her v dnešní době sledujete a proč jste si vybrali právě tyto?

V současnosti se zaměřujeme na čtyři hry – Dota 2, League of Legends, Counter-Strike a Overwatch. Ale samozřejmě, pokud bychom viděli potenciál v nějaké nové hře, určitě ji zařadíme. Ne vždy totiž popularita souvisí s potenciálem pro sázení. Například karetní hry. U nich není těžké vytvořit algoritmus, ale oproti třeba CSku či Rainbow Six nejsou tak dynamické a rychlé. Navíc u karetních her jsou základní hrací mechanismy složitější a pochopit je bývá těžší. Střílečky se v tomto směru trošku liší.

 

Když už jsme u těch stříleček, tak především u mladší generace vzrostla popularita Fornite. Přemýšlíte, zda ji zařadit?

Pro to, abychom mohli uspět, je důležité, aby se často organizovaly profesionální turnaje. Třeba LoLko má dlouhé sezóny, turnaje v Dotě či CSku také běží téměř pořád. Top událostí je například The International, a to i z toho důvodu, že je skvěle zorganizovaný a zápasy zpravidla začínají včas. Tím se zvyšuje i zájem o sázení, protože jakákoliv prodleva snižuje sledovanost streamů. Nový titul potřebuje zázemí mnoha pravidelných profesionálních turnajů, aby byl zajímavý. PUBG a Fornite sice sleduje hodně lidí, ale v tomto směru stále ještě zaostává. A zcela jistě se do toho promítnou i další faktory. Pochopitelně sázet lze až od 18 let. Dále oblibu sázek ovlivňuje způsob, jakým jsou hry streamovány. Pro sázkové kanceláře je zajímavý fotbal, hokej nebo basketbal. A třeba golf už tolik ne. Je to tím, že jako sázející chcete pořád vidět, jak hraje váš favorit. Musíte jej sledovat, abyste se lépe rozhodl. Když spolu soupeří dva týmy, máte přehled, avšak když jsou na mapě desítky hráčů, tak jsou možnosti streamu omezeny. A s tím se zhoršuje i celkový přehled o zápase.

 

A pokud byste se ale nakonec rozhodli zařadit hru, jakým způsobem začnete pracovat?

Všechno začíná tím, že se musíme s hrou seznámit. Proto si k nám pozveme analytiky, kteří hru velmi dobře znají. Ti nám představují pravidla a všechny faktory, na kterých závisí vítězství. Následně se zeptáme sázkových kanceláří, zda by měly o zařazení této hry zájem. Pokud mají, dáme se do práce. Analytici začnou spolupracovat s našimi matematiky a společně postupně vyvíjejí naše algoritmy, kde využíváme i strojového učení (pozn.: technika umělé inteligence, která umožňuje technologiím učit se samostatně novým věcem). Poté začíná fáze testování, kdy to vyzkoušíme na nových zápasech. Následně vše postupně ladíme a k zákazníkovi zašleme až ve chvíli, kdy splníme naše standardy.

 

Jak je těžké sehnat takového matematika, který zapadne do týmu a má zájem o esporty?

Zrovna u matematika je to náročné a pořád máme otevřené pozice pro zkušeného experta. Občas jsme se museli poohlédnout i v zahraničí, takže jsme tu měli například kolegy z Velké Británie či Francie. Je pro nás důležité, aby byl zkušený, například měl diplom z Univerzity Karlovy v oborech jako matematika či statistika. Nicméně naší velkou výhodou je to, že pracujeme v herním průmyslu. Pro hodně lidí je esport koníček, a když zjistí, že se mu mohou věnovat i pracovně, jdou do toho. Máme otevřené pozice také pro analytiky. Díky jejich práci můžeme upravovat kurz každou vteřinu i během zápasu. A tak jejich hlavní pracovní náplní je především sledování zápasů.

 

Pokud bych se chtěl přihlásit, kolik kolegů mohu čekat?

Dnes je nás mezi třiceti a čtyřiceti. Tento počet jsme v posledních pár letech nikterak nenavyšovali, protože se soustředíme hlavně na zdokonalování našeho produktu, nikoli na co nejširší záběr. Máme vymezených několik marketů, které jsou pro nás nejzajímavější. Například ve fotbale jste si během mistrovství světa mohli vsadit až na 200 marketů – třeba na počet rohových kopů či autů. Tolik jich jen tak neobsáhneme. Navíc ne všechny vyvolají zájem. Nejvíc totiž sázejícího vždy zajímá kurz na vítěze.

Jaké nové markety byste rádi v budoucnu nabízeli? A jak vidíte RTSmunity v příštích pěti letech?

Kdybych tuhle otázku dostal před lety, odpověď by byla zcela jiná než dnes. Tenkrát jsem se chtěl zaměřit na LoLko a analyzovat zde úplně všechno. Jenže trh se mění. Kdybych měl mít jedno budoucí přání, tak bych chtěl, abychom se v našem oboru stali světovou jedničkou. Co se týká nových marketů, tak bych chtěl mít sázky v CSku na fragy hráčů. Třeba možnost vsadit si, že NiKo z FAZE udělá přes 25 killů a podobně.

 

Jak je těžké uspět v konkurenci? Do hry určitě vstupují nové firmy i velké podniky, které v esportu vidí velký potenciál.

Osobně konkurenci vítám, protože nám pomáhá zdokonalovat produkt. Samozřejmě bude stále těžší se prosadit, nicméně naší obrovskou výhodou je náskok, který jsme už získali. Když jsme začínali, existovaly asi jen dvě sázkové kanceláře, které dokázaly měnit kurzy i během živého vysílání. Nám se podařilo navíc určit, v čem měly problémy. Ty systémy byly nepřesné. Když se například ve hře LoLka objevila bitka, systémy nedokázaly určit, jak ovlivnila pravděpodobnost vítězství obou týmů. To jsme dokázali překonat.

 

Děkuji za rozhovor a mám poslední dotaz. Dáte si po práci ještě nějakou hru, nebo toho máte dost a potřebujete se odreagovat jinak?

Začínal jsem už na Warcraftech 3. Vždycky jsem měl nejradši Grubbyho a dokonce mám ještě podepsané tričko od Moona. Jak jsem říkal, během studií v Anglii jsem hrál LoLko, nicméně dnes si už jen občas zapnu CSko. S RTSmunity se zúčastňujeme každý rok charitativních akcí, například  Good Game Prague, kde se nám podařilo jednou vyhrát a dvakrát jsme skončili druzí.

Zdroje:
rtsmunity.com

Martin Roháček
@Martin_Rohacek

Martin Roháček

Článek napsal Martin Roháček

Už ve čtyřech letech jsem utíkal k sousedům hrát Mária, pak proháněl Vláček a Goldena. Prošel jsem si potmě tunely ve Vietcongu, podlehl kouzlu Warcraft 3 a Dota mě nepřestala bavit ani po 13 letech. A dneska si užívám ten neskutečný nárůst, který esport zažívá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahrávám…

0

Zanech zde svůj názor