in

Podvádění v esportu – žhavé téma organizací, hráčů i fanoušků

V esportu i v tradičním sportu záleží z velké části pouze na výhře. Co však s těmi hráči, kteří nehrají “fair play“ a snaží se různými způsoby podvádět?

Každá profesionální soutěž bez ohledu na to, zda je hřiště vyrobeno z trávy nebo počítačové grafiky, vyžaduje přísné pravidla. Sponzoři i fanoušci se mohou odvrátit od ligy, pokud se přijde na to, že se ve hře podvádělo či byli hráči podplaceni. Jak je to tedy s podváděním v esportu?

Esport se stále vyvíjí a s ním i pravidla, které s sebou samotný esport nese. Nedávno byly zveřejněné zákazy jak na mistroství světa ve Fortnite, tak i v dalších profesionálních ligách a organizace, ale i komunita začíná téma podvádění řešit čím dál tím více.

Přečtěte si také: Forksaken byl přichycen při podvádění během eXTREMESLAND Asia Finals a byl z týmu okamžitě propuštěn.

Marcel Menge je SVP Play & Platforms v organizaci ESL. K ESL se připojil již v roce 2001, když nastoupil jako online rozhodčí. Dnes je zodpovědný za veškeré fungování platformy a turnajů. Marcel uvedl, že když začínal jako online rozhodčí, jedním z jeho klíčových úkolů byla protekce jakýchkoliv přístupů, jako je připojení k internetu v zahřívací místnosti nebo na samotné stagi. Rovněž uvedl, že hrozby se skrývají u externích hardwarových zařízení, jako klávesnice či myš, které mohou zpřístupnit kód k instalaci do počítače. V porovnání s klasickým sportem je esport, co se týče rozpoznání podvádění, mnohem obtížnější.

Řekl bych však, že v průběhu celého zápasu existuje dost situací a interakcí, abych podvádění viděl, řekl Menge

Skvělým příkladem je odhalení podvádění ve hře CSGO při německé sérii ESL Pro v roce 2008. Hráč prošel online kvalifikací, ve které hrál senzačně. Problém byl, když hrál osobně. Zaměstnanci společnosti ESL tak použili analytické údaje z přehrávacích záznámů online kvalifikace, kde se ukázalo, že hráč využívá Aimbot (automatické cílení při střílení) a Wallhack (což činí viditelnost hráčů přes zdi).

 

Tehdy celý tým bojoval za hráče až u okresního soudu v Kolíně nad Rýnem. Bylo to však marné, hráč dostal dvouletý zákaz hraní. To byl rok 2008, ale jak jsme na tom s ochranou proti podvádění dnes?

“Dnes jsme po technologické stránce o mílové kroky dál,“ řekl Menge. “Máme všechny možné anti-podváděcí algoritmy nebo roboty, kteří sledují serverovou část, ale také samotnou hru a zjišťují možný podvod ve hře.“

Menge uvádí, že ⅕ až ¼ technologického rozpočtu ESL jde právě na opatřením proti podvádění. Zatímco ESL využívá externí software, ostatní organizátoři turnajů jako například FACEIT si vytvořili svůj vlastní.

Jak již bylo zmíněno výše, esport je stále mladé odvětví a pravidla nejsou konzistentní. Téměř každý herní vydavatel má napsaná rozdílná pravidla pro své herní tituly. Některé z pravidel jsou veřejně viditelné (například u Overwatch League), některé však nikoliv (Riot Games stále drží své rozhodčí procesy pod pokličkou).

Ian Smith
Zdroj: esportsobserver.com / Ian Smith, komisař pro ESIC

Hrstka organizací rovněž spolupracuje s neziskovým sdružením Esports Integrity Coalition, které bylo založené v roce 2015. Toto sdružení vydalo pár bodů, kterými určuje co podvádění v esportu za každých okolností je:

  1. Využívání softwaru ke zvýhodnění
  2. Online útok na soupeře, který ho může zpomalit či naprosto znehybnit
  3. Prodej zápasu
  4. Doping

Myslím si, že čím hráč postupuje výše a výše, tím větší riziko podvádění je, říká Ian Smith

Podvádění se děje jak v klasickém sportu, tak i v esportu. Momentálně je na esport a podvádění zaměřena velká pozornost a v průběhu času by se tyto praktiky měly eliminovat. Co však s rekreačním hraním? Stává se vám často, že hráči v zápasech podvádí?

Jiří Sedláček

Článek napsal Jiří Sedláček

Zakladatel EsportsMagazin.cz, fanoušek esportu, VR, blockchainu a kryptoměn.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahrávám…

0

Zanech zde svůj názor