in

Start nové sezóny Call of Duty

Před začátkem sezóny Call of Duty World League 2018-19 se rozpoutala vášnivá debata napříč celou komunitou ohledně soutěžení v oficiálních kláních v 5členných týmech. Tato otázka má samozřejmě jak své klady i zápory.

Celá záležitost pramení z nejistoty, zda se oficiální zápasy CWL budou hrát se 4člennými týmy, nebo zda v lize dojde k navýšení na 5 hráčů. Změna počtu hráčů v tuto dobu dává týmům méně než měsíc na to, aby sestavily soupisky před oficiálním vydáním nového Black Ops 4, které je naplánováno na 12. října. I tak by však měly týmy relativně dost času na přípravu, a to až do 7. prosince, kdy musí být vše nachystáno na první off-line event sezóny v Las Vegas.

Zatímco v minulosti se o změně velikosti týmu v CoD nespekulovalo, s nástupem Black Ops 4 se v komunitě vyrojila řada názorů, které novinku doporučují.

Obě argumentující strany mají pro svůj názor opodstatnění a je třeba říci, že se nejedná o nějaké drsné hádky, ale obě strany se snaží v dobré víře prezentovat svá stanoviska. Společným cílem komunity je dosáhnout toho, aby hráči získávali více peněz, organizace těžily z toho, že vytvořily tým CoD a toto odvětví se stalo nejpopulárnějším v oblasti e-sportu. Nikdo však v současnosti neví, jak se celá situace vyvine. Obě diskutující strany však mají své pro a proti, přičemž některé z nich se pokusíme nastínit a vysvětlit níže. Proč se tedy v posledním měsíci tolik mluví o velikosti herních týmů?

 

Výhody systému 5v5

Překlenutí mezery

Před mistrovstvím CWL v roce 2018 se k záležitosti vyjádřil i James “Clayster” Eubanks. Hráč, který vyhrál mistrovství světa a vydělal přes 400 000 dolarů, vnímá Black Ops 4 jako pokus přinést do CoD něco nového.

Místo toho, aby se upravovala pravidla, v důsledku čehož se omezují mapy, zbraně a používání předmětů, se návrh rozšíření týmů na 5 hráčů jeví jako lepší volba. Jedině tak se totiž herní scéna posune správným směrem, přitáhne více fanoušků a rozšíří komunitu o nové členy.

Call of Duty není jako CS:GO nebo League of Legends. Oproti běžnému hraní řekněme je na profi úrovni celá řada specifickým omezení, ať už jde o velikost týmu nebo zakázání některých zbraní a bonusů.

 

Nové příležitosti, noví hráči

Rozšíření týmu na 5 hráčů přivede na scénu nové a neokoukané hráče. Více soutěžících dostane šanci předvést se proti těm nejlepším v přední lize CoD. S nižším počtem hráčů by se pravděpodobně na světlo profi gamingu nedostala řada zajímavých osobností. Své by o tom mohla povídat organizace Ghost Gaming nebo Lighting Pandas.

 

Nevybočovat z řady

Další důvod je spíše kosmetického rázu. Hry jako League of Legends, CS:GO nebo Dota 2 jsou složeny z 5členných týmů, a právě tento počet je pomalu vnímán jako jakýsi standard. Každá hra je však svébytná svými pravidly, mechanismy a hráči v nich mají určité role. CoD je do určité míry specifický a je otázka, jestli se zvýšením počtu hráčů neztratí jeden z podstatných základů této hry. Na druhou stranu existují i případy s neobvyklým počtem hráčů – kromě CoD také například Halo (4) nebo Overwatch (6).

Při hraní v pěti by se snížil vliv jednotlivce na hru a ovlivnění utkání individualitou by nemělo mít tak markantní dopad. Není jasné, zda tento aspekt vnímat kladně, nebo záporně. V každém sportu totiž rozhodují v klíčových momentech individuality a jejich potlačení by mohlo sice přinést vyrovnanější souboje, ale na druhé straně může zmizet řada vzrušujících momentů.

 

Nevýhody zvažované změny

Vznikne chaos

Black Ops 4 byl vyvinut s vidinou hraní v 5 lidech, ale samotní hráči mohou mít na věc zcela jiný pohled. Zejména zkušeným profíkům tento atribut nabourá jejich zažité herní postupy, reakce, schémata pohybů nebo volbu zbraní. Zkrátka veškerou taktiku, kterou si za dlouhé roky osvojili, naučili, vyšperkovali a stali se (také) díky tomu špičkou, budou muset pozměnit a naučit se novému způsobu hry. A jestliže nemáme tento způsob hraní dostatečně otestovaný a chybí nám potřebná data, těžko lze předvídat, jak se změní vlastní gameplay, chování hráčů a styl hry v de facto novém prostředí. To je jen jedna z připomínek, kterou poznamenal Patrick “ACHES” Prince, dvojnásobný mistr světa v Call of Duty.

Do hry přibudou dva další hráči, což na některých menších mapách zkrátka může způsobit zmatek. Pravda, počet killů a akce obecně možná stoupne, ale nebude to na úkor vypiplané strategie a hráčských schopností?

 

Chce to více peněz

Čím více hráčů na vrcholných turnajích, tím více peněz. S vyšším počtem hráčů by se měl zvýšit i rozpočet na jejich odměny, to je vcelku logická úvaha. CWL Championship 2018 se zúčastnilo 128 hráčů, kteří si rozdělili prize pool 1.5 milionů dolarů. Pokud by vzrost počet hráčů na 5 v každém týmu, měli bychom tu celkem 160 účastníků. A pokud by rozpočet na výhry zůstal stejný, někteří hráči ze svého přijmu rozhodně radost mít nebudou.

Jak ale poznamenal ACHES, nejenom odměnami z prize poolu velkých turnajů živ je hráč. Ve své organizaci mají povětšinou uzavřenou smlouvu, na jejímž základě dostávají plat. Jestliže by tedy stávající členové slevili ze svých podmínek, mohli by pohodlně získat finanční prostředky pro přijetí nového spoluhráče.

Existuje však riziko, že některé velké týmy odmítnou do CoD nastoupit. Organizace, které poskládaly týmy do jiných pro-gamingových her, zkrátka nemusí mít motivaci zabudovávat do svého středu dalšího placeného člena. Za těchto podmínek pro ně nemusí být soutěž výhodná. Naopak malé týmy zkrátka na zaplacení dalšího hráče jednoduše nemusí mít dostatek finančních prostředků. Pokud tedy Activision nenajde způsob, jak efektivně pomoci organizacím po finanční stránce, můžeme se dočkat celé řady nepříjemných problémů.

 

Krok do neznáma…

Nikdo si moc nedokáže představit, jak by se hra jako celek změnila. Expanze na 5 hráčů představuje jistý risk a nepřináší v podstatě žádné konkrétní sliby nebo výhody. Je otázkou, jak by tato změna zasáhla především progamingovou soutěžní scénu a na jakou stranu by se misky vah nakonec převážily.

Obě varianty mají svá relevantní pro a proti, ale nikdo neví, co taková změna v praxi způsobí. A možná právě tato nejistota je ten nejdůležitější argument v celé problematice přechodu 5v5. Téměř deset let se Call of Duty hraje ve 4členných družstvech a změna může přinést nepředvídatelné důsledky. Vznikne potřeba většího počtu hráčů, ale co když nebude dostatek nových talentů, aby vznikaly konkurenceschopné týmy? Co když nebude dost peněz na zaplacení nových hráčů? Dojde ke snížení platů a přizpůsobení požadavků?

Tato změna může znamenat úspěch a stejně dobře také fiasko s dopady na celou komunitu. Je změna nutná, když jsou zde taková rizika? Ať už se Activision a CWL rozhodnou jakkoli, hráčská komunita bude muset toto usnesení respektovat a přijmout ho. Přijde Call of Duty o jeden ze svých tradičních a klíčových prvků?

 

Zdroje: Dotesports.com

 Dominik Wetter

Článek napsal Dominik Wetter

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahrávám…

0

Zanech zde svůj názor