Zdroj: STRV
in

Wim Stocks: Můj syn si vybíral vysokou školu i podle úrovně esportu

Wim Stocks – jedna z největších osobností esportového byznysu a muž, kterého miliardář a dobrodruh Richard Branson musel přemlouvat ke spolupráci – zavítal díky společnosti STRV do Prahy.

Ve své přednášce, která se uskutečnila v rámci série konferencí Silicon Valley Insights, naznačil, kudy se bude ubírat budoucnost esportu a co můžeme v této oblasti očekávat. Jak tedy vidí budoucnost profesionálního hraní šéf herní platformy, kterou využívá více než 3 miliony hráčů po celém světě? Přinášíme vám zajímavosti a názory, se kterými se s námi během svého vystoupení podělil.

Tři dekády v herním průmyslu

Wim Stocks studoval na univerzitě v Minnesotě matematiku. „Musím uznat, že jsem byl špatný programátor. Proto jsem se vydal jinou cestou. V herním průmyslu působím téměř třicet let a měl jsem možnost se podílet například na úspěchu takových herních klasik, jako je DOOM. Působil jsem také v Atari, která patřila ve své době mezi největší firmy světa,“ shrnuje své začátky Wim Stocks. Atari však od roku 1998 patřilo společnosti Hasbro Interactive, která jej později prodala francouzské společnosti Infogrames. Stocks proto na začátku roku 2007 z Atari odešel a v roce 2009 se rozhodl založit WorldGaming. 

Zdroj: STRV

Dynamický vývoj Worldgaming

Založit herní platformu jej podle jeho slov napadlo, když viděl nadšení hráčů. Po Spojených státech se organizovalo mnoho turnajů, kdy hráči ujeli třeba tři sta mil (přibližně 480 km) do místa konání. Tam zaplatili vstupní poplatek, ubytování, zapojili svoji konzoli a soupeřili s ostatními. A pokud vypadli, tak zase jeli tři sta mil zpátky domů. „Fascinovalo mě to, a tak jsem chtěl odstranit překážky v podobě vzdáleností, které musejí ujet. Chtěli jsme dělat věci, které fungují, ale jinak, moderněji. Stejně jako to dělá Richard Branson. Měl jsem možnost se s ním potkat a on nás chtěl koupit. To jsem musel odmítnout, chtěl jsem si to totiž dělat po svém. Na to mi odpověděl: „Tak do vás chci investovat“. Nakonec jsme se dohodli a fungovali pod značkou Virgin Gaming, nicméně spolupráci jsme museli přerušit,“ vzpomíná Wim Stocks. WorldGaming se ale tehdy hodně zaměřovalo na hru FIFA a tu sponzoroval letecký dopravce Fly Emirates, jehož konkurence je právě Virgin Airlines.  Proto se Virgin Gaming přejmenovalo na WorldGaming.

Esport jako investiční příležitost

Analýza investiční banky Goldman Sachs zařadila odvětví esportu mezi nejzajímavější investiční oblasti. A vidíme, že v esportu se stále více angažují i firmy, jejichž jádro podnikání leží mimo technologie. Wim Stocks říká: „Esport může být zajímavá příležitost pro každého. Jako příklad můžu uvést firmy působící v pojišťovnictví. Herní průmysl je obrovský. Vezměte si, že už v roce 2016 měl Twitch více sledujících uživatelů, než bylo předplatitelů HBO nebo Netflixu. Herní komunita má svoji sílu a odhaduje se, že letos přesáhne trh hodnotu 1,5 miliardy dolarů.“ V budoucnu pak může tento trh pozitivně ovlivnit vývoj virtuální reality. Kompetitivní hraní tak může vypadat úplně jinak, než jak ho známe dnes. Podle Stockse bude také zajímavé sledovat vstup společnosti Google, která může svojí cloudovou platformou Stadia změnit celý trh. 

Zdroj: STRV

Co dělá profesionála profesionálem?

„Podle mého názoru tvoří špičkového hráče tři faktory. Zaprvé, disciplína. Hráč musí být naprosto soustředěny na výsledek. Jako druhý faktor bych zmínil skill. Talent je ke hraní také potřeba, obzvláště na té nejvyšší úrovni. Třetí bod je ale nejdůležitější, a tím je trénink, trénink a trénink. Bez něj můžete mít sebevětší talent, ale pokud jej nerozvíjíte, nebudete nejlepší,“ popisuje Wim Stocks. Jeho slova potvrzuje i profesionalita špičkových týmů, které mají své trenéry. Ti radí hráčům s výživou, fyzičkou, ale také jim pomáhají udržet si čistou a soustředěnou mysl. Profesionální hráči jsou na stejné úrovni jako špičkoví atleti.

Hry lidi spojují

Hodně se také řeší, zda nemají počítačové hry negativní vliv na sociální život dětí. Wim Stocks má ale opačný názor: „Myslím si, že pokud se bavíme o mladších hráčích a dětech, pak za jejich výchovu jsou a musí být zodpovědní rodiče. Oni by se měli svým dětem věnovat. Nicméně otázka sociálního života je trošku složitější. Co vlastně znamená „mít sociální život“? Myslím si, že bychom měli uvažovat trošku „out of the box“. Možná online hráči nejsou v místnosti s dalšími lidmi, ale to neznamená, že jsou mimo společnost. Oni komunikují a interagují s dalšími hráči. Z mé zkušenosti hry spíše spojují a vytvářejí nová přátelství, než že by izolovaly. Být sociálně aktivní už dnes neznamená pouze sedět s kamarády v jednom prostoru. Doba se změnila.“ 

Zdroj: STRV

Esport jako konkurenční výhoda škol

Podle Wima Stockse může být esport pro školu konkurenční výhodou oproti ostatním. Stejně jako se někteří talentovaní studenti rozhodují pro univerzitu podle toho, zda má například kvalitní literární kroužek. A přidává osobní zkušenost: „I můj syn, když se rozhodoval, kde studovat, se hodně díval i na to, jaká je úroveň univerzitní esportové organizace.“ Jako příklad progresivní vysoké školy uvádí Michiganskou univerzitu, která má hodně silný tým ve hře Dota 2. Mnoho škol nabízí podobnou úroveň vzdělávání, proto dle jeho názoru často rozhodují právě tyto věci.

Martin Roháček

Článek napsal Martin Roháček

Už ve čtyřech letech jsem utíkal k sousedům hrát Mária, pak proháněl Vláček a Goldena. Prošel jsem si potmě tunely ve Vietcongu, podlehl kouzlu Warcraft 3 a Dota mě nepřestala bavit ani po 13 letech. A dneska si užívám ten neskutečný nárůst, který esport zažívá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nahrávám…

0

Zanech zde svůj názor